top of page

Foundation Charter

Madde 1- VAKFIN ADI:

Vakfın adı “LOZAN MÜBADİLLERİ VAKFI” dır. Bu Vakıf senedinde kısaca “vakıf” olarak anılacaktır.

Madde 2- VAKFIN MERKEZİ VE ŞUBELERİ:

Vakfın merkezi İstanbul ili, Beyoğlu İlçesinde olup, ikametgâh adresi “Ayhan Işık Sokak No.15/3 Beyoğlu/İSTANBUL' dur. Vakfın ikametgâh adresi meri kanunlar ve mevzuatlar çerçevesinde vakıf yönetim kurulu kararı ile yetkili makamlara bildirmek kaydıyla değiştirebilir. Vakıf gayesini gerçekleştirebilmek için Vakıflar Genel Müdürlüğünün izni ile yurt içinde, meri kanunlar ve ilgili mevzuatlar dâhilinde yetkili mercilerden izin almak kaydıyla yurt dışında lüzum görülen yerlerde şube, temsilcilik veya irtibat bürosu açabilir. Açılacak şubelerin, temsilciliklerin veya irtibat bürolarının yapısı, çalışma şekli ve esasları, mütevelli heyetçe kabul görecek bir içtüzükle belirlenir.

Madde 3- VAKFIN AMACI:

Türkiye Büyük Millet Meclisi hükümeti ile Yunan hükümeti arasında 30 Ocak 1923 tarihinde Lozan şehrinde imzalanan “Nüfus Mübadelesi Sözleşmesi” kapsamına giren mübadillerin;

• Kültür, sanat, folklorik değerlerini, korumak, yaşatmak,

• Yakın tarihimizi ve mübadeleyi bilimsel olarak araştırmak, belgelemek,

• Mübadillerin geride bıraktıkları insanlık mirası olan kültür varlıklarının korunması için çaba göstermek,

• Türkiye ve Yunanistan halkları arasındaki dostluk, sevgi ve işbirliğini geliştirmek ve barış kültürünün yerleşmesi için çaba göstermek,

• Mübadiller ve sonraki kuşaklar arasındaki sosyal ve kültürel dayanışmayı ve yardımlaşmayı sağlamaktır.

Madde 4- VAKFIN ÇALIŞMA ALANLARI:

a- Mübadele ve yakın tarihimizle ilgili bilimsel çalışmalar yapar. Üniversitelerin ilgili bölümleri ile uzman kişi ve kurumlarla işbirliği içinde sözlü tarih, müzik, folklorik derleme çalışmaları yapar veya yaptırır.

b- Mübadillerin geride bıraktıkları kültür varlıklarının, tarihi eserlerin envanterini yaparak, bunların korunması, onarım ve bakımının sağlanması için her iki ulusun ve uluslararası kültür ve diğer kurumların duyarlı olmasını sağlayacak çalışmalar yapar. Bu konuda üniversitelerin ilgili bölümleri, UNESCO, Avrupa Birliğinin ilgili birimleri, Kültür Bakanlığı ile diğer uzman kişi ve kuruluşlarla işbirliği yapar.

c- Mübadiller arasında sevgi ve dostluk bağlarını kuvvetlendirmek için geziler düzenler, mübadellerin geldikleri yerleşim yerleri ile göç ettikleri yerleşim yerlerinin kardeş yerleşim yerleri olması için çaba sarf eder. Bu tür çalışmalar için yerel yönetimlerle işbirliği yapar.

d- Türkiye, Yunanistan, Akdeniz ve Balkan ülkeleri halkları ve gençleri arasında dostluk, sevgi ve işbirliği duygularını geliştirecek kültür, sanat, spor ve turizm etkinlikleri düzenler. Eğitim –öğretimin ve müzelerin karşılıklı düşmanlık doğuracak öğelerden arındırılması için çalışır. Bu amaç doğrultusunda faaliyet gösteren yurt içindeki ve yurt dışındaki kuruluşlarla yasaların izni doğrultusunda işbirliği yapar.

e- Kültürel ve tarihi değeri olan her türlü belge, evrak, fotoğraf, film, afiş, kitap, günce, giyim eşyası ve her türlü anı eşyalarının derlenmesi, arşivlenmesi, korunması ve araştırmacıların kullanımına sunulması için çalışmalar yapar.

f- Mübadele ve yakın tarihimizle ilgili araştırmalar, yararlı çalışmalar yapan, barış kültürünün gelişmesine katkıda bulunan kişi ve kurumlara teşvik ödülleri verir.

g- Vakfın uzmanlık alanına giren konularda seminer, konferans, panel, sempozyum ve kollokyumlar, yarışmalar, konserler ve festivaller düzenler, kurslar açar.

h- Üyelerin yararlanması için kitaplık, lokaller, bakım ve dinlenme evleri açar.

i- Vakıf amaçları doğrultusunda kitap, broşür, yıllık, dergi, bülten, takvim vb. yayınlar. Kaset, CD-Rom, dökümantar fim, radyo ve TV programları hazırlar veya hazırlatır. Bu alanlarda danışmanlık hizmeti verir.

j- Vakıf amaçlarına uygun ve hizmet vermek amacıyla ihtisas komisyonları kurar, bilimsel ve kültürel danışma kurulları oluşturur.

k- Tüm bu alanlarda benzeri yerli ve uluslararası kuruluşlarla yasaların izni doğrultusunda işbirliği yapar.

Madde 5- VAKFIN GAYESİNİ GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN YAPABİLECAĞİ İŞ VE İŞLEMLER:

Vakıf gayesine ulaşmak için yasal sınırlamalar dışında, miktar ve değeri kısıtlanmamış taşınır ve taşınmaz malların bağış, vasiyet, satın alma ve kiralama suretiyle sahip olmaya ve kullanmaya, vakıflara ilişkin yasa hükümleri uyarınca sahip olduklarını satmaya, devir ve  ferağ etmeye, gelirlerini almaya ve harcamaya, vakıf mal varlığına giren bir ya da birden çok taşınmaz mal veya gelirlerini bir ya da birçok kez yatırımda kullanmaya, vakıf amaç ve hizmet konularına aykırı olmamak koşulu ile yapılacak bağış ve vasiyet, satın alma ve diğer yollarla mal ettiği taşınır ve taşınmaz malları ve paraları yönetim ve tasarrufa, menkul değerleri almaya ve vakfın amacı doğrultusunda bunları değerlendirip satmaya, vakfın

amaçlarına benzer çalışmalarda bulunun yurtiçi ve yasal izin alındığında yurtdışındaki vakıflar, gerçek ve tüzel kişiler ile işbirliği yapmaya, meri yasalar çerçevesinde gerçek kişiler ile yabancı vakıf ve yabancı kurum ve kuruluşlardan yardım almaya, bu yardımı sağlamak için anlaşmalar yapmaya, yürürlükteki yasalar çerçevesinde bir üst kuruluş kurmaya ve kurulmuş olana üye olmaya, meri kanunlar çerçevesinde kamu kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmaya, taşınmaz malların irtifak, intifa, sûkna, üst rehin, ipotek gibi mülkiyetin ayni haklarını kabule, bu hakları kullanmaya, olan ya da olacak gelirleri ile kuracağı sözleşmeler için taşınır ve taşınmaz malların rehin ve ipoteği dahil her türlü güvenceleri almaya, geçerli banka kefaletlerini kabule, vakfın amaç ve hizmet konularını gerçekleştirmek için gerektiğinde ödünç almaya, kefalet, rehin, ipotek ve diğer güvenceleri vermeye, vakfın amaç ve hizmet konularına uygun olarak yürütülen ve yürütülecek projelerden ve her türlü çalışmalardan gelir elde etmeye ve vakfa gelir sağlamak amacı ile olağan işletme ilkelerine göre çalışacak iktisadi işletmeler, şirketler, ortaklıklar kurmaya, kurulu olanlara iştirake, bunları doğrudan işletmeye ya da denetimi altında bir işletmeciye işlettirmeye, vakfın amaç ve hizmet konularından birinin ya da tümünün gerçekleştirilmesi için yararlı ve gerekli görülen girişim, tasarruf, mal edinme, inşaat ve benzeri sözleşmeleri yapmaya Türk Medeni Kanunun

ilgili maddeleri gereğince izinli ve yetkilidir. Vakıf bu yetki ve gelirlerini Türk Medeni Kanunla yasaklanan maksatlarla kullanamaz. Bu bölümde başka gayeler ve ifası imkânsız iş ve eylemlere yer verilmez.

 

Madde 6- VAKFIN MALVARLIĞI:

Vakfın malvarlığı Kurucu üyeler tarafından nakit olarak vakfedilmiş 20.890.000.000.-Tl (yirmimilyarsekizyüzdoksanmilyonTürklirasıdır)

Madde 7- VAKFIN ORGANLAR:

Vakfın organları aşağıda gösterilmiştir.

7.1-Mütevelli Heyeti

7.2-Yönetim Kurulu

7.3-Denetim Kurulu

Madde 8- MÜTEVELLİ HEYETİ:

Mütevelli heyeti, 01.01.2002 tarihinden önce vakfa üye olarak alınanlar ve ekli listede ad, soyadı ve adresleri yazılı kişilerden oluşmaktadır. Üyelerinden herhangi birisinin vefatı, istifa etmesi, iş göremez hale gelmesi halinde ve üç kez olağan ve olağanüstü mütevelli heyet  toplantılarına mazeret beyan etmeksizin katılmayan üyelerin, yönetim kurulunun teklifi ve mütevelli heyeti kararı ile üyelikleri düşer. Vakfın boşalan mütevelli heyet üyelikleri için yönetim kurulunun belirlediği vakfa maddi ve manevi katkı sağlayabilecek kişiler mütevelli heyet üyeliği için teklif edilir. Yapılacak ilk Mütevelli heyeti toplantısında vakıf amaçları doğrultusunda yararlı hizmetler verebilecek kişi ve kişilerin mütevelli heyetinin yarıdan bir fazlasının oyu ile mütevelli heyet üyeliğe kabul edilirler.

Madde 9- MÜTEVELLİ HEYETİNİN TOPLANTI ZAMANI VE KARAR NİSABİ:

Mütevelli heyeti;

Bilânço ve faaliyet raporlarının, bütçe ve çalışma raporlarının onaylanması ile seçimlerin yapılmasına ilişkin konuları görüşmek üzere Mart veya Nisan ayı içinde toplanır. Mütevelli heyeti ayrıca, yönetim kurulunun gördüğü lüzum üzerine veya mütevelli heyet üyelerinden 1/5’nın veya denetim kurulunun yazılı istek ile yönetim kurulundan talepte bulunmaları halinde olağanüstü olarak toplanabilir. Olağan ve olağanüstü toplantılarda, ilan

olunan gündemde yer almayan konular görüşülemez. Ancak, olağan toplantıda divanın teşkilinden hemen sonra, hazır bulunanların en az beşte birinin yazılı önerisi ile vakıf üyeleri ile vakfa yükümlülük ve sorumluluklar yükleyecek, senet değişikliği, ödeneklerin arttırılması gibi konular dışında gündeme madde ilavesi mümkündür.

Toplantı tarihi, yeri, saati ve gündemi, toplantı gününden en az 15 (onbeş) gün önce üyelere ulaşacak şekilde iadeli taahhütlü mektup veya faks ve elektronik posta ile bildirilir. Ayrıca, vakfın ikametgâhının bulunduğu ilde yayın yapan mahalli gazete de ilan edilir. Mütevelli heyet üye tamsayısının yarısından bir fazlası ile toplanır. Çoğunluk sağlanamadığı takdirde toplantı, bir hafta sonra aynı saatte, aynı yerde yapılır. İkinci toplantıya katılan üyeler Mütevelli Heyet üye sayısının 1/3’den az olamaz. Toplantıyı yönetmek üzere bir başkan, bir başkan yardımcısı ile yeteri kadar kâtip üye seçilir. Mütevelli heyet karar yeter sayısı ise, toplantıya katılanların yarıdan bir fazlasıdır. Oyların eşit olması halinde, divan başkanının oyu iki oy sayılır. Oylamanın ne şekilde yapılacağı ayrıca karara bağlanır. Her üyenin tek oy hakkı vardır. Toplantıya gelemeyecek üye, mütevelli heyetten bir başka üyeyi vekil tayin edebilir. Bir şahısta birden fazla vekâlet toplanamaz.

Madde 10- MÜTEVELLİ HEYETİNİN GÖREV VE YETKİLERİ:

Mütevelli heyet vakfın en yüksek karar organıdır. Mütevelli heyetin yetkileri aşağıda gösterilmiştir:

 

10.1-Yönetim Kurulu başkan ve üyelerini seçmek,

10.2- Denetim kurulunu seçmek,

10.3-Vakıf yönetim kurulunca hazırlanan faaliyet raporu ile denetim kurulu raporlarını görüşüp incelemek, yönetim kurulunun ibrası konusunda karar vermek,

10.4-Yönetim kurulunca hazırlanacak vakıf iç mevzuat tasarılarını aynen veya değiştirerek kabul etmek,

10.5-Yönetim kurulunca hazırlanacak yıllık bütçe oranlarını aynen veya değiştirerek kabul etmek,

10.6-Yönetim ve denetim kurulu üyelerine huzur hakkı verilip verilemeyeceğini, verilecekse miktarını belirlemek. Ancak, vakıf organlarında görev alan kamu görevlilerine bu görev sebebiyle herhangi bir ad altında ödeme yapılmaz.

10.7-Gerektiğinde vakıf senedinde ilave ve değişiklikler yapmak,

10.8-Yönetim Kurulu tarafından boşalan mütevelli heyet üyeliklerine önerilen üyelerin, üyeliklerinin görüşülmesi ve karara bağlamak,

10.9-Vakıf faaliyetleri konusunda genel politikaları belirlemek

Madde 11- YÖNETİM KURULU, TOPLANTI VE KARARLARI:

Vakıf yönetim kurulu, mütevelli heyetçe üç yıllığına seçilecek (7) asil ve (7) yedek üyeden oluşur. Yönetim Kurulu üyelerinin çoğunluğunu mütevelli heyet üyesi olmak zorundadır. Çoğunluk oluşturmamak şartıyla vakıf dışından kişilerin de seçilmesi mümkündür. Yönetim kurulunun ilk toplantısında Yönetim Kurulu Başkanı, Yönetim Kurulu Başkan yardımcısı, Sekreter ve muhasip üye seçilerek görev taksimi yapılır. Yönetim kurulu başkanı aynı zamanda Vakıf başkanıdır. Görev süresi bitmeden herhangi bir sebeple yönetim kurulu üyeliği sona eren üyenin yerine, sırasına göre yedek üyelerden biri göreve çağrılır. Yönetim kurulu, Yönetim Kurulu Başkanın, Yönetim Kurulu Başkanının olmadığı hallerde Başkan yardımcısının çağrısı üzerine ayda en az bir kere toplanır. Çağrı, taahhütlü mektupla, mektup, faks, elektronik posta veya elden tebligatla yapılabilir. Müteakip Yönetim Kurulu toplantısının gün, saat, yer ve gündemi bir önceki toplantıda resen de kararlaştırılabilir. Bu durumda toplantıda bulunanlara yazılı tebligata gerek kalmaz. Yönetim Kurulunun toplantı yeter sayısı üye tam sayısının mutlak çoğunluğudur. Kararlar, toplantıya katılan üyelerin çoğunluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde Yönetim Kurulu Başkanın oyu iki oy sayılır. Alınan kararlar noter tasdikli karar defterine yazılarak imzalanır. Bir çalışma yılı içinde özürsüz olarak ard arda üç toplantıya katılmayan üye istifa etmiş sayılır. Boşalan üyenin yerine sırasıyla yedek üye çağrılır.

Madde 12- YÖNETİM KURULUNUN GÖREV, YETKİ VE SORUMLULUKLARI:

Yönetim kurulu, vakfın idare ve icra organıdır. Bu sıfatla yönetim kurulu:

12.1-Vakıf gayesi doğrultusunda her türlü karar alır ve uygular.

12.2-Mütevelli heyetçe belirlenen genel politikalar ışığında, vakıf faaliyetlerinin düzenli ve verimli olarak yürütülmesini sağlar. Bu bağlamda gerekli iç mevzuat tasarılarını hazırlar ve mütevelli heyetin onayına sunar.

12.3-Vakıf malvarlığının değerlendirilmesi ve yeni mali kaynaklara kavuşturulması hususunda gereken çalışmaları yapar.

12.4-Vakıf tüzel kişiliği adına, bütün gerçek ve tüzel kişilerle hukuki, mali ve sair konularda gerekli girişimlerde bulunur ve işlemler yapar,

12.5-Görev, yetki ve sorumlulukları açıkça önceden belirlenmek kaydıyla vakfa müdür atar, vakıf genel sekreterliği veya benzeri yardımcı birimler oluşturabilir, gerekliğinde görevlerine son verir.

12.6-Vakıfta istihdam edilecek personeli belirler, atamasını yapar, ücretlerini tayin eder, gerektiğinde işlerine son verir.

12.7-ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde, yurtiçinde ve yurtdışında şube ve temsilcilik açılmasına ve kapatılmasına karar verir, bu hususta gereken işlemleri yapar.

12.8-Vakfa önemli hizmetleri geçen kişileri vakıf mütevelli heyet üyeliğine kabulü için mütevelli heyetine teklifte bulunur,

12.9-Vakfın muhasebe işlerini takip ve kontrol eder, hesap dönemi sonunda gelir-gider cetveli ve bilânçoların düzenlenerek ilgili idareye gönderilmesini ve ilanını sağlar.

12.10-Mütevelli heyetin kabul ettiği yıllık bütçeyi uygular.

12.11-Mütevelli heyet toplantıları ile ilgili hazırlık işlemlerini yerine getirir.

12.12-Mütevelli heyet toplantılarında, döneme ait vakıf faaliyet raporunu ibraya sunar.

12.13- ilgili mevzuat ile vakıf senedi ve vakıf iç mevzuatının gerektirdiği diğer görevleri yapar.

 

Madde 13- DENETİM KURULU:

Denetim kurulu mütevelli heyet adına vakfın faaliyet ve hesaplarını denetlemek için kurulmuş bir organdır. Denetim kurulu, mütevelli heyetçe kendi içinden ve çoğunluk oluşturmamak üzere dışarıdan iki yıl için seçilecek (3) kişiden oluşur. Ayrıca (3) yedek üye seçilir. Denetim Kurulu kendi aralarında bir başkan, bir raportör seçerek görev dağılımı yaparlar. Herhangi bir sebeple ayrılan asil üye yerine sırasıyla göreve yedek üye göreve çağrılır. Denetleme Kurulu üyeleri, vakıf yönetim kurulu toplantılarına da katılarak çalışmalarını izleyebilir.

Madde 14- DENETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ:

Denetim Kurulu, incelemelerini tüm defter, kayıt ve belgeler üzerinde yapar. Vakıf hesapları tasdik edildikten sonra hesap dönemi itibari ile düzenlenecek rapor, mütevelli heyet toplantısından en az on beş gün önce mütevelli heyete gönderilmek üzere yönetim kuruluna verir. Gerektiğinde mütevelli heyetini olağanüstü toplantıya çağırmak. Denetim kurulu periyodik olarak ve gerek görüldüğü hallerde toplanır.

Madde 15- ONUR ÜYELERİ:

Onur üyeleri vakıf amaç ve hizmet konularının yerine getirilmesinde maddi ve manevi katkılarda bulunan veya vakıf gayesinin yerine getirilmesinde fiilen yer alan kişilere yönetim kurulunun teklifi doğrultusunda mütevelli heyetçe onur üyeliği verilir. Onur üyeliği verilen insanlara Onur Üyesi belgesi verilir. Onur üyeliği verilenlerin, Onur Üyesi kayıt defterlerine isimleri ve vakfa katkıları belirtilir. Onur üyeleri Mütevelli Heyet toplantılarına iştirak edebilir. Ancak, oy kullanma hakları yoktur. Onur üyelerine mütevelli Heyet toplantılarında veya vakfın yapacağı her türlü etkinliklerinde kendilerine protokol muamelesi yapılır.

Madde 16- DANIŞMA KURULU VEYA KURULLARI:

Vakıf Yönetim Kurulu, Vakfın öngördüğü amaçların gerçekleştirilebilmesi ve çalışma programlarının uygulanabilmesi için Vakfın bünyesi içerisinde bilgi, tecrübe ve yardımlarıyla vakfa faydalı olacağına inandığı kimselerden oluşan bir veya birden fazla “Danışma Kurulu” veya “Danışma Kurulları” kurabilir. Danışma kurullarının birden fazla olması halinde her kurulun sahası ayrı ayrı tespit edilir. (Eğitim konuları için Danışma Kurulu, kültürel konuda Danışma Kurulu, bilimsel konularda Danışma Kurulu, Ekonomik konularda Danışma Kurulu, Sosyal konularda Danışma Kurulu gibi...) Danışma Kurulu / Kurulları Yönetim Kurulu tarafından 4 yıl için seçilen ve o alanda bilgi ve tecrübe sahibi kişilerden teşekkül eder, Yönetim Kurulu üyeleri Danışma Kurullarının tabii üyesidirler.

 

Madde 17- DANIŞMA KURULU/KURULLARININ ÇALIŞMALARI:

Danışma Kurulu/kurulları Yönetim Kurulunun uygun gördüğü tarihlerde ve senede en az bir defa toplanır ve Yönetim Kurulunun tespit ettiği konuları müzakere eder. Danışma Kurulu/Kurulların kararları istişaredir. Danışma Kurulu /Kurulların çalışmalarına ilişkin ayrıntılar Yönetim Kurulu’nca hazırlanacak bir yönetmelikle tespit edilir. Danışma Kurulu üyelikleri fahridir. Sadece Vakıf merkezinin bulunduğu şehir dışında ikamet eden üyelere seyahat masrafı ile Yönetim Kurulu’nca kararlaştırılacak seyahat ve ikametgah gündelikleri ödenir. Kendisine özel bir çalışma yaptırılan üyelere Yönetim Kurulunca kararlaştırılacak uygun bir ücret verilir.

 

Madde 18- VAKIF GENEL MÜDÜRÜ:

Yönetim Kurulu kararlarını uygulamak, Vakfın hizmet ve faaliyetlerini, vakıf amacı ile genel politikası doğrultusunda, ilgili mevzuata, Mütevelli Heyeti, Yönetim Kurulu kararlarına göre düzenlemek ve yürütmek üzere bir Genel müdürlük kurulur. Genel Müdürlüğün başına yönetim Kurulunca bir genel müdür atanır. Genel Müdürlük, görev alanında yer alan temel hizmetler ve faaliyetleri yönetmek üzere kurulan merkez ve taşra birimlerinden oluşur. Bu birimler, Genel Müdürlükçe gerekli inceleme ve araştırmaya dayanılarak yapılacak öneriye göre, Yönetim Kurulu Kararı ile

kurulur ve gerektiğinde aynı şekilde kaldırılır veya değiştirilir. Genel Müdürlüğün yetki ve sorumlulukları ile personeli ve kadroları, bunların özlük hakları bir yönetmelikle belirlenir.

Madde 19- VAKFIN TEMSİLİ:

Vakfı, Yönetim Kurulu temsil eder. Yönetim Kurulu bu temsil yetkisini, Yönetim Kurulu Başkanı veya Başkan yardımcılarına devredebilir. Yönetim Kurulu, genel veya belli hal ve konularda, belirteceği esaslar dâhilinde kendi üyelerinden bir veya birkaçını yetkili memur veya memurlarından herhangi bir veya birkaçını, temsilci veya temsilciklerini, herhangi bir sözleşmeyi akdetmeye, mukavele, hukuki belge veya senedi vakıf hesabına tanzim ve devretmeye de yetkili kılabilir. Vakfa ait imza yetkileri Vakıf Yönetim Kurulu Başkanının imzası yanında Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı, Genel Sekreter veya Muhasip üyeden oluşacak çift imza ve vakıf kaşesi olmak kaydıyla kullanılır.

Madde 20- VAKFIN BÜTÇESİ:

Vakfın çalışma dönemi 01 Ocakta başlar ve 31 Aralıkta sona erer. Vakfın bütçesi, yıllık bütçe yönetmeliği ve gelir-gider çizelgeleri ile yatırım planından oluşur. Yıllık bütçe yönetmeliğinde, öngörülen gelirler ile ayrılan gider ödenekleri, harcama yetkileri ve yetkilileri, gelirlerin alınma biçimleri, gider ve harcamaya ilişkin belge düzeni, kasada kalacak para tutarı, bölüm ve maddelerde yapılacak aktarma yetkileri gibi konular yer alır.

Madde 21- VAKFIN GELİRLERİ:

Vakfın gelirleri aşağıda gösterilmiştir.

21.1-Vakfın amacına uygun her türlü şartlı ve şartsız bağışlar ve yardımlar.

21.2-Vakfın faaliyetlerinden elde edilecek muhtelif gelirler.

21.3-İktisadi işletmeler, iştirakler ve ortaklıklardan sağlanacak gelirler.

21.4-Kuruluş malvarlığının işletmesinden elde edilen gelirler.

21.5-Vakfın sahip olduğu/olacağı taşınır ve taşınmazlardan elde edilecek gelirler.

21.6-Yürürlükteki kanunlar ve mevzuatlar dâhilindeki her türlü gelirler.

21.7-Vakıf menkul ve gayrimenkulleri ile diğer varlık ve hakların değerlendirilmesi ile sağlanacak gelirler.

21.8-Yardım Toplama Kanunu hükümleri gereği elde edilen gelirler.

21.9-Her türlü aynı(gıda, giyim, araç ve gereç gibi vs.) yardımlardan sağlanan gelirler.

21.10- Geziler, gösteriler, şenlikler, fuarlar, festivaller, toplantılar, yayınlar, video kaseti ve film ile kültür ve spor yarışmalarından sağlanacak gelirler.

21.11-Diğer gelirler.

Madde 22- VERGİ BAĞIŞIKLIĞINA İLİŞKİN İLKELER:

Vakfın vergi bağışıklığına ilişkin ilkeler aşağıda gösterilmiştir.

22.1-Vakıf yönetimi, çalışma dönemi içinde elde ettiği brüt gelirlerinin 1/3’nü yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri ile yedek akçe ayrımı ve vakıf malvarlığını artıracak yatırımlara harcamaya yetkili olup kalan 2/3’nü ise vakıf amaç ve hizmet konularına tahsise zorunludur.

22.2-Yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri ile yedek akçe ve vakıf malvarlığını artıracak yatırımlar için ayrılmış ödeneklerin tümü ya da bir bölümü vakfın amaç ve hizmet konularına yönelik hizmetlere tahsis edilebilir.

22.3-Vakıf amaç ve hizmet konularına tahsis ettiği ödenekleri çalışma dönemi içinde harcaması zorunludur. Ancak, bu ödeneklerin tümü yada bir bölümü belli projelerin gerçekleştirilmesi için belirli bir süre ile bir fonda tutulabilir.

22.4-Vakıf amaç ve hizmet konularına tahsis edilen ödenekler hiçbir biçimde başka bir amaç ve hizmet konusu için kullanılamaz. Yönetim ve yönetimi sürdürme giderlerine ayrılan ödenekler, yedek akçe yada vakfın malvarlığını artıracak yatırımlar için kullanabilir.

22.5-Vakıf amaç ve hizmet konularına yönelik hizmet ve tesislerden en az %10 kapasite yoksul ve yetenekli kimselere ayrılır.

22.6-Vakıf bilânço esasına göre gerekli defterleri tutar ve yıllık bütçeleri ile değişiklikleri uygulamadan önce maliye bakanlığının onayına sunulur. Onaylanan bütçe aynen uygulanır.

22.7-Vakfın gelir kaynaklarının elverişliliği oranında amaç ve hizmet konuları sıraya konularak uygulama yapılır.

Madde 23- YEDEK AKÇE:

Vakfın bir çalışma dönemi sonunda elde edilen gelirlerinden Yönetim ve yönetimi sürdürme giderleri düşüldükten sonra kalan tutarın %5’i oranında yedek akçe ayrılır. Vakfın yıllık gelirleri, Yönetim giderleri ile Vakfa bağlı iktisadi işletmelerin zararlarını karşılamayacak durumda olursa yönetim kurulu kararı ile gerekli harcama yedek akçe hesabından karşılanır. Yedek akçe karşılıkları hesaben değil aktif de en iyi biçimde tamamlanacak menkul kıymetler karşılığında tutulur. Vakfın kuruluşundan başlamak üzere 10 yılda, Yönetim Kurulunun ilk toplantısında oluşan yedek akçenin yeterli olup olmadığı görüşülür. Yedek akçe yeterli görülürse yedek akçe ayrılması durdurulur. Yeterli olmadığı kanısına varılırsa aynı biçimde yedek akçe ayrılmasına devam edilir ve izleyen her (5) yılda bir bu konu Yönetim Kurulu toplantısında görüşülür.

Madde 24- VAKFIN İKTİSADİ İŞLETMELERİ:

Vakfın, amaç ve hizmet konularını gerçekleştirmek; uygulama, eğitim ve gelire yönelik olmak üzere Vakıf İktisadi işletme kurabilir, kurulmuş olan şirketlere iştirak edebilir. Vakıf Yönetim Kurulu tarafından kabul edilecek, Vakıf İktisadi İşletmesi statüsünde vakfın tesciline ilişkin bilgiler, vakıf amaç ve hizmet konuları, işletmenin çalışma konuları, işletmenin yönetim biçim ve temsili, işletme yönetiminin denetimi gibi ilişkili hükümler yer alır. Vakıf İktisadi işletmeleri, yetkili makamlardan izin alındıktan sonra Ticaret Sicili Tüzüğü hükümleri uyarınca tescil edilirler ve tescil tarihinden başlamak üzere yürürlüğe girer.

Madde 25- VAKIF RESMİ SENEDİNDE DEĞİŞİKLİK:

Vakıf resmi senedinin, vakıf amaçlarını yerine getirilmesinde yeterli olmaması ve vakıf mallarının korunması ya da amaç ve hizmet konularının sürdürülmesi için vakfın yönetim biçiminin değiştirilmesine gereksinim duyulduğunda, vakıf mütevelli heyeti üyelerinin 2/3’nün kararı ve yetkili mercilerin onayı ile vakıf resmi senedinde değişiklik yapılabilir.

 

Madde 26- VAKIF YÖNETİCİLERİNİN GÖREVDEN ALINMASI:

Vakıf Yönetim Kurulunun ya da Denetim Kurulunun Vakıf amaçlarına uygun olmayan davranışlarının ortaya çıkması halinde, Vakfeden kurucu ve sonradan katılan asil üyelerin 1/5’inden az olmamak üzere Mütevelli heyeti üyeleri, Mütevelli heyetini toplantıya çağırır. Mütevelli heyetince görevinden alınmasına ilişkin karar, üye sayısının yarısından bir fazlasının kabulüyle alınabilir. Görevden alınmasına karar verilen üyelerin yerine yeniden seçim yapılır.

Madde 27- VAKIFLAR KANUNU VE TÜZÜĞÜ UYARINCA GÖREVDEN ALINMA:

Vakıf Yöneticisi ve Yöneticilerinin görevden alınması halinde

a) Yönetim Kurulunun devamı halinde:

Yönetim Kurulundan bazı üyelerin görevden alınmaları, Yönetim Kurulunun oluşmasını engellemiyorsa ; görevden alınan yönetici kadar yedekten üye kurula girer. Üye sayısında eksiklik olması halinde Olağanüstü Mütevelli heyeti toplanarak gerektiği kadar üye Yönetim Kurulu üyeliğine seçilir. Seçilen asil ve yedek üyeler görevden alınanların görev süresince görev yaparlar.

b) Yönetim Kurulunun tamamının görevden alınması halinde:

Yönetim Kurulunun tamamının görevden alınması veya kalan yöneticilerin Kurulu oluşturamamaları halinde; varsa kalan Yönetim Kurulu Üyeleri yoksa, Vakfeden Kurucu ve sonradan katılan asil üyelerden herhangi birisinin istemi üzerine Vakıf Mütevelli heyetini olağanüstü toplantıya çağırılır. Yönetim Kurulu seçilinceye kadar, Vakfın acil işlemlerini, Vakfeden Kurucu Üyelerden görev kabul eden en yaşlı üye başkanlığında görev kabul eden iki genç üyeden oluşturulacak Geçici Yönetim Kurulu yürütür.

Madde 28- MÜTEVELLİ HEYET ÜYELİĞİNİN SONA ERMESİ:

Vakıf mütevelli heyet üyeliği aşağıda belirtilen hallerde sona erer.

28.1-Meri Kanunlarda belirtilen suçlardan biri ile mahkûm olmuş bulunanların bu durumlarının ilan ve öğrenilmesiyle

28.2-Vakıf amaç, ilke ve menfaatlerine aykırı davranışları belirlenenler.

28.3-Vakıf tüzel kişiliği ile mütevelli heyetinin onuru ve itibarını zedeleyecek isnat, iftira ve benzeri fiilleri belirlenenler.

28.4-Yukarıda zikredilen fiilleri gördüğü ve bildiği halde bu fiillere iştirak eden veya destek verenler.

28.5-Mütevelli heyet toplantılarına arka arkaya mazeretsiz 3 kez katılmayanların üyelikleri kendiliğinden sona erer.

28.6-Vakıf Mütevelli heyet toplantısında oy birliği ile karar alınmak suretiyle mütevelli heyet üyelik hakları kısmen veya tamamen kaldırılır. Meri Kanunlara göre beraat eden ve itibarları kendilerine iade edilenlerin mütevelli heyet üyelik hakları aynen işlemeye devam eder.

Madde 29- HUZUR HAKKI:

Kamu görevlisi olmayan yönetim ve denetim kurulu üyelerine huzur hakkı veya ücret verilip verilmeyeceği, verilecekse bunun miktarını mütevelli heyeti belirler. Ancak, vakıf organlarında görev alacak kamu görevlilerine, bu aldıkları görevler nedeniyle, meri yasalar izin vermediği sürece huzur hakkı veya başka bir ad altında herhangi bir ödeme yapılmaz.

Madde 30- VAKFIN FESHİ VE TASFİYESİ:

Vakıf senedinde belirtilen amaçların gerçekleştirilmesine fiilen ve hukuken imkân kalmaması halinde, Yönetim Kurulunun teklifi ve mütevelli heyetin onayı ile vakfın feshine karar verilir. Vakıf Yönetim Kurulu, mütevelli heyetinin bu kararını, vakfın ikametinin bulunduğu adresindeki yetkili Asliye Hukuk mahkemesine başvurarak feshinin tescilini ister. Fesih işlemleri, yönetim kurulu tarafından yapılır. Vakfın feshi, tüzel kişiliğinin sona ermesinden sonra son yılın bilânçosunda çıkacak taşınır ve taşınmaz malvarlığını, vakıf mütevelli heyetince veya denetim makamı olan Vakıflar Genel Müdürlüğünün belirleyeceği amaçları aynı olan başka bir vakfa devredilir.

Madde 31- HÜKÜM EKSİKLİĞİ:

Vakıf resmi senedinde hüküm bulunmayan durumlarda Türk Medeni Kanunu, Vakıflar Kanunu, Yürürlükteki Meri Kanunlar ile Vakıflar Hakkında Tüzük Hükümleri uygulanır.

Madde 32- VAKFIN TUTACAĞI DEFTERLER:

Vakıf, Türk medeni Kanunu ve yürürlükteki meri kanunlarla belirlenmiş yasal defterleri noter tasdiki yapılmak şartıyla tutmak zorundadır.

Madde 33- YÖNETMELİKLER:

Vakfın resmi senedinin uygulamasında amaç ve hizmet konuları sıraya konularak yönetim kurulunca hazırlanan ve mütevelli heyetin onayı gereken yönetmelikler uyarınca yapılır. Bu yönetmeliklerin yürürlüğe konulması ve kaldırılması Mütevelli heyet kararına bağlıdır.

Madde 34- YÜRÜRLÜK:

Vakıf resmi senedi değişikliği, yetkili Asliye Hukuk mahkemesinin tesciline ilişkin kararına müteakiben, merkezi sicile kayıt tarihinden başlamak üzere yürürlüğe girer.

Madde 35- VAKFIN KURUCULARI:

Sefer GÜVENÇ, Ahmet Atila KARAELMAS, Müfide PEKİN, Füsun ÇELİKER, İbrahim İŞLER, Gürdal KOÇ, Çimen TURAN, Zübeyde TULPAR, Mustafa BOZBEY, Bilgin ALANBEY, Arif Ümit İŞLER, Vedia ELGÜN, Fatma TUNÇDOĞAN, Melih KIRLIDOĞ, Hatice Canan Pak TÜMAY, Hatice Nur TAŞAN, Yüksel KİRAZ, Mübeccel HEPBAYRAKTAR, İskender DER, Fuat İNAK, Reşat Nuri TESAL, Hüsnü KARAMAN, Semra İNAK.

Anonymous design.png

FOUNDATION HEADQUARTERS

Istiklal Street, Ayhan Isik Street. Arcan Apt. Floor:1 No: 16 Beyoglu - Istanbul

CONTACT INFORMATION

Phone: 00 90 212 245 61 55

Fax: 00 90 212 293 76 33

E-Mail: lozanmubadilleri@ttmail.com

SOSYAL MEDYA HESAPLARI

  • Instagram
  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Youtube
bottom of page